Bivirkninger av lavkarbo

Når man går i gang med en livsstilsendring er det viktig å ha mye kunnskap om den nye veien man skal gå. Noen ganger kan endringen føre til vitaminmangel, andre ganger kan den føre til for mye av noe. I går fant jeg fram til ulike bivirkninger man kan oppleve når man går på en ketosestyrt lavkarbokur. En del av disse visste jeg om fra før, noen var nye. Nevner her de jeg fant sånn at man kan veie de negative sidene opp mot de positive hvis man vurderer å skifte diett.

  • Slapphet/mangel på energi (gjelder spesielt for innkjøringsfasen)
  • Sulten/sugen på "noe søtt" (gjelder spesielt for innkjøringsfasen)
  • Kramper i leggene (kommer av magnesiummangel, så får man ikke i seg dette gjennom kosten er det lurt med tilskudd)
  • Lavere prestasjon ved idrett/trening
  • Løsere eller fastere mage
  • Ketoseånde (sies å lukte som neglelakkfjerner)
  • Mer svette, svettelukten blir gjerne søtere og mer gjennomtrengende

Når det gjelder disse bivirkningene er det viktig å huske på at vi alle er forskjellige og ikke alle vil merke alle. Noen merker ingen av dem. Selv har jeg for eksempel ikke hatt mindre energi enn vanlig, jeg har faktisk hatt mer. Men om natten sover jeg bedre, noe som kanskje betyr at jeg ikke har et overskudd av energi som kommer til uttrykk i nattetimene. Jeg har heller ikke vært sulten den første uken med denne maten, tvert om. Jeg har aldri vært så stabilt mett før. Jeg har ikke hatt spesielt lyst på noe søtt, men de siste dagene når det har vært så fint vær og påske, så har jeg tenkt "En gullpinne hadde ikke vært feil nå nei". Dette er allikevel ikke noe kroppen min skriker etter, bare hodet mitt. Den eneste bivirkningen jeg har merket noe til, er dette med annerledes svettelukt. Da jeg har kommet inn i ketose så forbrennes det nå av fettlagerene mine i kroppen. Dette gjør at man svetter noe mer. Jeg merker ikke til dette annet enn ved fysisk aktivitet, men da kjenner jeg at lukten har forandret seg til noe litt søtere enn vanlig. Heldigvis er ikke dette noe omverden merker noe til, man tar jo gjerne en dusj etter aktivitet. Er den eventuelle ketoseånden som kan komme jeg frykter. Hvem har lyst å snakke med meg da liksom? :p

Det er viktig å huske på at alle livsstiler har noen bivirkninger ved seg, å spise karbohydrater fører for eksempel til uren hud for mange. På lavkarbo har jeg oppnådd mange fordeler allerede, for eksempel metthetsfølelse gjennom hele dagen, bedre nattesøvn,  cellulittene på lårene er så og si borte (aldri at jeg har hatt mye, men hvilken jente har ikke noen?) og vektnedgang. Så jeg er storfornøyd med resultatene så langt, i år skal jeg stråle på stranden!

 





 

6 kommentarer

Morten

24.apr.2011 kl.15:47

Hei

Fint headerbilde :)

Vil bare fortelle at mange faktisk får bedre energi og prestasjonsevne på lavkarbo. For meg har det vært sånn at jo mindre karbohydrater, jo bedre prestasjonsevne. Jeg er normalvektig, men går på strikt lavkarbo for å minimere risken for alvorlige sykdommer, og for å prestere bedre som løper (mosjonist). Men 100 meteren går unna på 9.5, og halvmaraton nærmer seg 1 time og 30. Så å trene på lavkarbo går for meg bedre enn på høykarbo.

Kviser er det også mange som merker en oppblomstring av, før den forsvinner for godt. Grunnen er jo at for mye høykarbo, spesielt korn, ødelegger hormonbalansen. Vekk med korn, ned på resten av karbo, og da får man gjerne vekk gruffet (oppblomstring) og normalisering av hormoner :)

linnsittsinn

24.apr.2011 kl.21:29

Morten: Takk for svar, utrolig lærerikt å møte på andre lavkarbomennesker :)

Jeg skal tilbake på treningsstudio denne uken etter noen ukers pause, blir spennende å se hvordan jeg presterer på trening. Håper på samme energi og glede! Jeg er også normalvektig iforhold til bmi, men vil ned noen kilo til der jeg var for noen år siden. For meg går det på å være helt vel med seg selv, og da er det noen få kilo til som jeg gjerne skulle bli kvitt.

Har du benyttet lavkarbo lenge? Er det under 25gram karbo du holder deg? Teller du kalorier i tillegg?

linnsittsinn

24.apr.2011 kl.21:31

Morten: Takker selvfølgelig også for komplimentet ang headeren :)

Morten

25.apr.2011 kl.00:21

Jeg har gått på lavkarbo i snart...er det 2 år? To år til sommeren, om jeg ikke husker feil. Jeg prøver å holde meg under 25 nå som jeg lader opp til sommerens store mål, halvmaraton i Rømskog (unionsmarathon), og Oslo halvmaraton. Ellers om året går jeg på rundt 10-40. Det varierer hva jeg spiser om dagen. Kalorier gir jeg en lang dag i. Har ikke behov for å tenke på det, jeg bare spiser så ren og ubehandlet mat som mulig, og økologisk så mye som mulig. Ellers er jeg veldig interesset i lavkarbo, og lese alle bøker jeg kommer over om emnet. Driver nå på med Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes, en "bibel" for alle på dette området. Kan si at jeg kommer til å være i ketose resten av livet bortsett fra noen dager rundt jul og nyttår, da jeg "friker" litt ut :) Denne livsstilen passer meg som hånd hanske.

Ellers - litt "Marilyn Monroe" stil over headeren, men det var vel meningen :) Svært sexy, men klassisk også. Tøft!

linnsittsinn

25.apr.2011 kl.00:43

Morten: Når jeg får skrevet ferdig bacheloroppgaven min skal jeg komme meg igjennom flere lavkarbobøker. Føler dess mer jeg vet, dess enklere blir det å følge livsstilen. Så sleng gjerne inn noen tips til bøker du kan anbefale. Jeg tar dem gjerne på norsk!

Jeg har faktisk ikke tenkt over at bildet er "Marilyn Monroe" i det hele tatt. Bildet er et resultat av et heller heldig møte med en vindmaskin. Men nå skal jeg si til alle som spør at "Ja, Marilyn var helt klart en stor inspirasjon til posituren" :)

Morten

25.apr.2011 kl.09:28

Tips til bøker : "Frisk med lavkarbo" av Sofie Hexeberg.

"matrEVOLUTIONEN" av Andreas Eenfeldt.

"Why we get fat and what to do about it" Gary Taubes

"Good Calories, Bad Calories" Gary Taubes (tung å lese, 500 sider)

"LCHF guiden" Annika Dahlquist

"Hur kolesterolmytenn hålls vid liv" Uffe Ravnskov

"Det store kolesterolbedraget" av Malcolm Kendrick

"Istället för doping" av Frank Nilsson (trening og LCHF)

Dette er et utvalg av noen av bøkene jeg har lest og leser, og de vinkler LCHF fra flere sider, alle bringer noe nytt. Skal du lese bare en bok, er Good Calories, Bad Calories boken. Den favner alt, og har hundrevis av forskningssider å vise til. Boken er skrevet av en vitenskapsjournalist, som kun tar for seg forskning som er gjort og viser konklusjonene på dem - de som ikke allmenheten får se.

Uffe Ravnskov og Maloclm Kendrick er greie å ha med, da de er spesialister på kolesterol - noe du ofte får spørsmål om på LCHF. Etter å ha lest disse bøkene vet du akkurat hva kolesterol er. Frank Nilsson trener på LCHF, og har skrevet boken som fikk den svenske skiskytterstjernen Bjørn Ferry til å legge om til LCHF, og vinne gull i OL i vancouver ifjor :)

Skriv en ny kommentar

linnsittsinn

linnsittsinn

22, Tønsberg

Blogger om meg og min hverdag. Følg meg via bloglovin.com :)

Kategorier

Arkiv

hits